Zagrebačka županija, ili kako se često naziva “zagrebački prsten”, specifičnog je geografskog položaja i svojim granicama obrubljuje grad Zagreb. Površinom od 3078 četvornih kilometara i oko 320.000 stanovnika, u čijem sastavu je 9 gradova i 25 općina, te svojom prirodnom raznolikošću koju obilježava Marijagoričko pobrđe i Žumberak na zapadu, nizinsko Turopolje i Pokuplje na jugu, te brežuljkasto – nizinski krajevi na istoku govori koliko je ovo područje zahtjevno u provođenju mjera civilne zaštite.
Česte poplave u predjelima uz vodotokove, posebno uz Savu i Kupu, prirodne nepogode kao što su mraz, tuča, olujni vjetar, ali i katastrofe poput potresa (zagrebačkog i petrinjskog) koji su značajno zahvatili i područje Zagrebačke županije, ali i činjenica da je na području županije smješten niz velikih industrijskih postrojenja predstavlja velike izazove u planiranju i aktivnostima cjelokupnog sustava civilne zaštite.
Kao jedna zanimljivost u svemu nabrojenom je i pad meteora 28. veljače prošle godine kada je dio čestica pao na zaprešićko područje, te je izazvan manji požar u šumovitom predjelu na zaprešićkom području, no tada je ukazana i potreba da se i o ovakvim slučajevima mora voditi računa u planskim dokumentima.
Projekt iz područje prevencije i pripravnosti u civilnoj zaštiti
Zagrebačka županija prepoznajući značaj sustava civilne zaštite svake godine ulaže značajna sredstva u opremanje, podizanje spremnosti i unapređivanje rada svih dionika civilne zaštite:
- Stožeri civilne zaštite gradova (9) i općina (25)
- Vatrogasna zajednica Zagrebačke županije (266 vatrogasnih društava i 4 javne vatrogasne postrojbe s 19.000 vatrogasaca od čega 3.143 operativnih pripadnika )
- Hrvatska gorska služba spašavanja (stanica Samobor i stanica Zagreb – 111 operativnih pripadnika)
- Društvo Crvenog križa Zagrebačke županije (8 gradskih društava Crvenog križa – 78 operativnih pripadnika)
- Hrvatska udruga za obuku potražnih pasa (11 operativnih pripadnika)
- Postrojbe civilne zaštite opće namjene (1.652 operativnih pripadnika)
- Koordinator na lokaciji (43)
- Povjerenik i zamjenik povjerenika civilne zaštite na lokalnoj razini (752)
- Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite (307)
- Udruge građana od interesa za sustav civilne zaštite (110)
Ove je godine u proračunu Zagrebačke županije osigurano 4.355.000 kn za vatrogastvo, 140.000 za HGSS, 70.000 za opremanje županijskog interventnog tima Crvenog križa, 25.000 za obuku potražnih pasa, te 4.491.420 za civilnu zaštitu Zagrebačke županije. Jedna od aktivnosti koja je započela 2019. godine je i projekt “COMMANDd”. Naime, u želji da se Stožeru civilne zaštite Zagrebačke županije omogući brži rad, lakše dobivanje raspoloživih podataka o nekom događaju u realnom vremenu, ali i mogućnost simulacije i prikaza mogućeg razvoja događaja, osmišljena je ideja kojom bi se stvorio informatički program s ciljem pružanja potpore Stožeru i zapovjedno-operativnom centru u pripravnosti za katastrofe na lokalnoj razini. Kako je u to vrijeme Europska komisija raspisala i natječaj za prijavu projekata iz područje prevencije i pripravnosti u civilnoj zaštiti, Zagrebačka županija, uz pomoć konzultanta Krunoslava Katića, aplicirala je svoj “COMMANDd”.
Sufinanciranje EU
Na spomenutom natječaju sudjelovale su sve EU zemlje (tada 28 članica), sve zemlje članice EU mehanizma civilne zaštite (dodatnih 6 članica) te zemlje iz EU susjedstva (dodatnih 19 država). U takvoj konkurenciji i uz mogućnost prijave projektnih prijedloga iz ukupno 53 različite države odnosno ukupno prijavljena 43 projekta, Zagrebačka županija je uspješno prijavila projekt iz područja pripravnosti u civilnoj zaštiti i dobila financiranje iz EU kao jedna od ukupno 11 odabranih projekata. Projekt Zagrebačke županije je jedan od ukupno dva projekta (konkretno drugi navedeni projekt dolazi iz Austrije), a koji je dobila jedinica lokalne samouprave odnosno bavi se upravo tom razinom upravljanja rizicima od katastrofa. Pod punim nazivom “Command and Operations Mechanism for Multisector Analysis of Nexus Disaster data – COMMANDd” ukupne je vrijednosti 457.821 eura, od čega ga Europska unija sufinancira u iznosu od 387.676 eura odnosno 84,68 posto. Osim Zagrebačke županije kao koordinatora u “COMMANDd” projektu sudjeluju i partneri iz dodatne četiri države, odnosno konkretno općina Tirana iz Albanije, grad Tuzla iz Bosne i Hercegovine, grad Skopje iz Sjeverne Makedonije te grad Podgorica iz Crne Gore.
Zajednička IT cjelina
Opći cilj projekta je razviti sustav odnosno IT-platformu koja će imati mogućnosti prikupljanja, analize i razmjene svih podataka bitnih za uspješnu pripravnost na katastrofe i izvanredne situacije na lokalnoj razini.
Spomenuti podaci prikupljat će se u zajedničku IT-cjelinu na lokalnoj razini Zagrebačke županije i ostalih partnera, a bit će prikupljeni od centara 112, vatrogasnih službi, hitnih medicinskih pomoći, agencija za vode te svih mogućih dodatnih izvora podataka koji će se u konačnici koristiti za procjenu rizika i GIS simulacije ovisno o postojećoj prijetnji i riziku katastrofe ili izvanredne situacije.
Posebna vrijednost ovog projekta (prepoznata je i od predstavnika Glavne uprave za europsku civilnu zaštitu i europske operacije humanitarne pomoći) je prije svega rad na lokalnoj razini, odnosno razmjena najbolje prakse od strane Zagrebačke županije kao koordinatora iz Hrvatske (zemlje EU članice) prema partnerima iz Crne Gore i Sjeverne Makedonije (zemalja članica EU Mehanizma civilne zaštite) te konačno i partnera iz Albanije i Bosne i Hercegovine (kao zemalja koje pretendiraju postati članice EU Mehanizma civilne zaštite odnosno EU članice).
Zanimljivo je da je na uvodnom sastanku u Bruxellesu, kada su predstavnici Zagrebačke županije prezentirali projekt, spomenut veliki potencijal “COMMANDd” projekta kroz suradnju s centralnom razinom civilne zaštite, konkretno u slučaju Hrvatske i iznimna podrška Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova RH, gdje je posebno istaknuta važnost kompatibilnosti sustava lokalne razine odnosno povezivost sa svim postojećim i budućim IT podacima sa centralne razine.
“COMMANDd” projekt bit će proveden u slijedeće dvije godine, a zanimljivo je i istaknuti da zbog svoje posebnosti i dobrobiti koje donosi već sada postoje najave i interes iz EU kako bi se projekt proširio i ojačao. U svakom slučaju svi projektni partneri, a nadasve Zagrebačka županija, će završetkom ovog projekta postati jedinstveni primjer jedinice lokalne samouprave koja će imati potpuno funkcionalan zapovjedno-operativni sustav IT upravljanja podacima o katastrofama i izvanrednim situacijama te će svoje znanje i iskustvo moći širiti i na ostale jedinice lokalne samouprave unutar Republike Hrvatske , ali isto tako i na zemlje regije.
Branko Herček, savjetnik za civilnu zaštitu u Zagrebačkoj županiji